JAK ZABÍT OBLÍBENÝ FILM

Opakování a pirátství zabíjí kinematografii. A Clint zabíjí nácky
WHERE EAGLES DARE – CLINT EASTWOOD
Když se Hanze zeptali jak to má rád, řekl, že zezadu
 Dneska mi v šalině spadla na zem ponožka. Uprostřed vozu. Nevím odkud. Když jsem byl na to upozorněn, řek jsem si, že méně cool už dneska nic nebude, takže jsem se rozhodnul napsat narychlo nový článek o tématu, které jsem nedávno objevil, a které mě trápí. Nejdříve dva příklady...

 V prosinci jsem se podíval na spoustu svých oblíbených filmů. Vybral jsem opravdové špeky, ke kterým mám zvláštní vztah, a které bych zařadil do svého žebříčku, kdybych si nějaký vytvořil. Začal jsem hororem The Exorcist. Pro mě je to nejlépe zfilmovaná kniha (teď to mimochodem znovu vyšlo v češtině – vysoce doporučuji!) a naprosto srdcová záležitost. Nikdy jsem na to nedal dopustit a než jsem si to teď pustil naposled, měl jsem z toho v hlavě vytvořený budoucí životní zážitek. Při sledování mi však něco chybělo. Naprosto se vytratilo kouzlo celého snímku. To, proč ten film mám tolik rád.

Příklad číslo dvě: Filmový maratónek jsem zakončil mým tradičním sivestrovsko novoročním filmem Where Eagles Dare. Pro mě jeden z nejlepších filmů vůbec. Clint Eastwood kosící nácky ze dvou samopalů najednou nebo Richard Burton čtyřikrát měnící svoji identitu během deseti minut, to se jinde nevidí (kniha je taky docela cool). Ten biják znám opravdu dokonale a asi proto jsem už nesledoval děj a nevychutnával tu nezaměnitelnou atmosféru, ale jenom se soustředil na triky, odhadoval, kde jsou nasazeni kaskadéři, hledal historické chyby a logické díry v ději. Pozoroval jsem třeba stopy ve sněhu. A vůbec ne záměrně.

 Tak tu mám dvě otázky.
The Exorcist: Pokud už mi sledování nějakého filmu nepřináší vzrušení jako na začátku, mám ho posunout na svém žebříčku někam níž?
Where Eagles Dare (WED): Neškodím si, když se na některé filmy dívám vícekrát?

 Řekněme, že bych WED viděl jenom třikrát (nebo raději čtyřikrát). Znal bych dobře příběh, vše si pamatoval a třeba na patnáct let do další projekce bych měl krásné vzpomínky. Takové to teplo na srdéčku. Teď je to pro mě pořád geniální film, ale ty vibrace z něj jsou poněkud chladnější. Pokud bych se tento rok kouknul na něco jiného, nepřipravil bych se o žádný zážitek, protože ten už jsem si mnohokrát nadělil v minulosti. Takže teď si budu muset dát mnohaletou vynucenou přestávku, než se zase dostaví nostalgie, která se za nějakou dobu přetaví v intelektuální chuť se na to podívat znovu.

 Třeba je to stejné, jako s muzikou. Nevim. V sedmé třídě jsem poslouchal Beatles, které si teď dám jednou do roka. Výběr hudby ale tehdy nebyl nějak omračující, takže jsem poslouchal to nejlepší, co bylo. Do dnešního dne jsem viděl mraky filmů a musím říct, že WED s Vymítačem ďábla jsou stále nepřekonané kousky, mám-li se snažit o nějakou objektivnost.

 Nejsem idiot a vím, jaké filmy se mi líbí a jaké jsou pro mě dobré. Jenomže mám dva blogy a i jinde se ke kinematografii vyjadřuji a v něčem bych prostě měl mít jasno. Třeba jestli mám mít v hypotetickém TOP 5 žebříčku i filmy, které už na mě tolik nepůsobí. Jestli stačí jenom nějaký osobní vztah, nebo třeba subjektivně objektivní pohled na kvalitu scénáře. Tohle vypadá jako naprostá pitomina. Pro mě je to však jedno z nejděsivějších témat.
 Najednou nefunguje, co by fungovat mělo. Skončí film, začnou titulky a já jenom: To je všechno? Nic navíc? Pokaždé jsem něco nového objevil, něco pochopil a teď nic? Žádné nové souvislosti? Co se sakra stalo? Vše je vyčerpáno? Není to už dobrý film? Má na jeho místo v žebříčku nastoupit ta sračka, u které jsem se včera docela dobře pobavil? Mají filmy omezený počet opakování? Kam orli nelétají? Tam, kam chodí vítr spát? A kde pak, ty ptáčku, hnízdo máš?
 Tohle je depka nejen pro mě jako filmového fanouška, ale i jako sběratele. Proč bych dál nakupoval zboží s námětem filmu, který už mě tak nebere.

 Je to opravdu strašné. Můj život je v troskách. WED je skvělý film, jehož hlavní zápletka stojí mimo jiné i na překvapování diváka a to se spolu s akcí časem okouká. S tím nemám takový problém a v žebříčku zůstává. Ale The Exorcist... Tady vidím krizi. Už mi to neposkytuje takový filmový zážitek. A co je vlastně ideální filmový zážitek? Když se bojím u hororu a směji u komedie? Příšerné období zažívám...

 Zůstává plno otázek. Dá ale se z té mizérie vytáhnout alespoň nějaké ponaučení? Jo. Nepřehánět. Dobrého pomálu. Některé filmy nejsou určeny k častému opakování. Napětí se vytratí, příběh zevšední. Důvodů můžou být mraky. Čert aby to vzal. A to platí i o knížkách a o všem! Ovšem.
 No nic, aktualizuji blog a půjdu si pustit Diamonds Are Forever. Po šedesáté.

6.01.2010 • rubrika: FILM+TV
KOMENTY


[1] erl (06.01.2010, 23:11:26)
Znám ten pocit. Proto příliš často nereprízuji.


[2] pól (07.01.2010, 05:28:57)
Taky to mám dost podobně. Proto mám jistý přirozený respekt před reprízováním. Třeba můj velmi oblíbený film Přelet nad kukaččím hnízdem je u mě zřejmě tak oblíbeným právě proto, že jsem ho zatím shlédl jen dvakrát, a to s odstupem asi pěti let. A už to bude pomalu dalších pět a ještě stále nemám chuť si ho znova pustit, protože vím, že by zážitek nenaplnil očekávání.
Ještě víc to ale pozoruju s muzikou. Když mě totiž něco nového (pro mě nového) nadchne, obykle si to užívám do té doby, než mě to přestane tolik tankovat a plynule nastoupí něco dalšího. Někdy je mi i trochu líto, že už si tu kterou skladbu nedokážu užít tak jako při několikerém z prvnich poslechů, ale nadruhou stranu vím, že je to součástí jakéhosi progresu a nastoupí něco dalšího.
Můj TOP X žebříček se tedy v muzice neustále mění a beru to jako samozřejmost. Ve filmech naopak dělám všechno pro to, aby se ten žebřížek reprízováním nedegradoval.
Proč to ale takhle je, to vskutku netuším.


[3] ADA - WWW (07.01.2010, 08:16:59)
Kukačku jsem viděl taky jenom dvakrát. Ale to mě zase k reprízování tolik neláká, protože to není pro mě tak osobní.
V hudbě je to kolikrát naopak. Čím víc něco poslouchám, tím víc se mi to líbí a pak už mě to nepustí.


[4] Masi (07.01.2010, 20:49:14)
To jsem já, pán citací a zároveň čerstvý pokořitel několika půllitrů.

"Pokud už mi sledování nějakého filmu nepřináší vzrušení jako na začátku, mám ho posunout na svém žebříčku někam níž?"

Má odpověď zní nikoliv, nic není třeba vůbec nikam posunovat. Ilustruji na příkladu. Mám si nedát další půllitr jen proto, že si myslím, že předchozí půlitr byl jaký jsem si myslel, že by měl být? Asi si umíš představit, že odpoveď je ano. Zapomněl jsem otázku. Každopadně počet překlepů nula. Rekord.


[5] ADA - WWW (07.01.2010, 21:01:46)
Jo, ale i s těma půllitrama se jednou musí skončit. Nikdo nevydrží nekonečno. A narozdíl od filmu se v sérii může za nějaký čas pokračovat. Já musím čekat na nějaké vymytí paměti, nebo na další život.


[6] Slasher (08.01.2010, 01:49:29)
Koukám tady se to nějak rozjelo..

Taky znám ten pocit. Na základě svojí zkušenosti bych doporučil se staršími oblíbenými filmy to nepřehánět, na několikerý podívání fungují spíš ty nový.

Ale pokud máš na mysli top5, tam by to mělo fungovat všechno i na další repete, jestli ne tak asi šup s tim pryč z top5.

Top 5 to není prdel, tam už musí bejt všechno zlatý.


[7] ADA - WWW (08.01.2010, 14:40:52)
Ne... Tohle je právě velký problém. Jednak nevím, jaký nový filmy by mi vydrželi třeba deset repríz (snad Kill Bill). Tento rok se natočila spousta skvělých filmů, ale jakýkoliv jsem si pustil podruhé, už to nebylo tak cool. Na rozdíl právě od WED, kdy se mi to podruhé líbilo ještě víc a potřetí ještě víc a víc a víc a víc a víc a teď je to furt mega cool, ale už je to okoukané. Ale to je fuk.
Jde o to, že mám v TOP 5 jeden film, který jsem viděl třikrát a jeden, který jsem viděl osmkrát (příklad). Jak mám vědět, že ten, co jsem viděl třikrát, nepřestane po osmé také fungovat. A nějaký funguje ještě déle. TOP filmy musí mít pro mě taky něco navíc, než jen zábavu. Poselství, super příběh, …
Jediné řešení je nedělat si žebříčky. Ale to někdy nejde.


[8] Kristýna [openID] - WWW (09.01.2010, 15:24:17)
Okoukané filmy, ke kterým mě poutají nostalgické vzpomínky, v žebříčku nechávám i v době, kdy už mi nepřijdou tak geniální. Jen už třeba nesídlí na vrcholu, ale trochu se propadnou (v mém konkrétním případě z 1. na 5. místo). Ale mám je tam, protože ačkoliv si uvědomuju, že film xy je možná mnohem lepší, neovlivnil natolik můj život.

Až budu jednou v osmdesáti vzopimínat na dobré filmy, které jsme kdy viděla, nenapadne mě nějaké přelomové, výborně natočené drama, které jsem viděla jednou v životě. Vzpmenu si na to, co kdysi byla moje srdcovka.


[9] Lu (09.01.2010, 22:18:26)
já jsem opakovací typ. můj nej film, Harold and Maude jsem viděla x-krát a zážitek stále stejně parádní. teď si dávám po letech opáčko z Twin Peaks a pokaždé žasnu nad genialitou tohoto seriálu. takže já s tím nepřestanu.


[10] ADA - WWW (11.01.2010, 23:31:24)
Tak na list přidávám EVIL DEAD II. Vůbec mě to včéra nebralo.


[11] Ivo Fencl -Mail (13.02.2010, 20:14:04)
Článek hezkej, i když objevuješ "Ameriku" : -)))


[12] Ivo Fencl -Mail (13.02.2010, 20:22:02)
Marylin je známá výrokem: "Když se mi líbí písnička, pustím si ji tisíckrát." Taky přístup (nedávno česky vyšla MAILEROVA kniha o ní). Ale vážně: vlastně je to matematika, rovnice o X neznámých. Já tu rovnici neumím sestavit, ale některé neznámé jsou jasný: - denní doba skoukávání filmu, stav vyspalosti při skoukávání, - stav sexuální uspokojenosti, - věk, - množství skouknutých podobných fimů, - kvalita paměti, atd. atd. Nic ale žádná rovnice nezmění na tom, že Tarantina (ale i mnohé další borce) lze sledovat znovu okamžitě i mnohokrát, zatímco většina filmů potřetí, pokud není odstup, už...


[13] ADA (14.02.2010, 19:48:16)
písnička je něco jiného. hudbu lze poslouchat celý život a neomrzí.

tady je řeč o nejoblíbenějších filmech. top 10. to by teoreticky mělu fungovat pořád.



Díky za komentář, bejby...
jméno/name:
e-mail:
www:
text: